Pagina's

Google Translator

12 juli 2012

Stad Delta Haven uitleg en diverse stadia van ontwikkeling

Het gemeentebestuur van Delta bestond in het begin vooral uit boeren. Op het moment dat het dorp zich verplaatste naar de waterkant, en er meer plaats overbleef voor de boeren en hun landerijen, werd al het besluit genomen "tot het in gebruik nemen van enen eenvoudigen haven". Die haven was vooral bedoelt voor het exporteren van graan. Later toen de stad richting de 200.000 inwoners ging werd de haven ook voorzien van een container laadplatform. Inmiddels is het zo ver dat 90% van de getransporteerde goederen in containers zit. Met het oog op de komende olympische spelen, en het feit, dat de gemeentehaven tot aan de nok vol zat, werd door het gemeente bestuur besloten om stukken kuststrook te verkopen, aan een commercieel bedrijf zodat zij de hun haven kunnen bouwen. De gemeente haven blijft bestaan. Ook gaat de gemeente nog een paar veerpontjes bouwen.
Gemeente haven met op de voorgrond een veerpont voor voetgangers en fietsers.

De eerste schreden voor de commerciele haven zijn gezet. Rechts van het midden de oliehaven, met 2 aanleg plekken tegen de kuststrook, en 2 extra plekken wat verder op het water. Links ligt de container haven met 4 aanlegplekken en 2 reserve aanlegplekken.. Helemaal links ligt de haven voor stukgoederen. Hier kan een schip direct aan de kade liggen. Er is plek om in totaal 4 schepen naast elkaar te leggen.  Rechts liggen schepen voor bulk en/of stukgoederen. Hier is plek voor 4 schepen (2 binnen de pieren en 2 buiten de pieren. De aanlegplek buiten de pieren wordt bij hoge golfslag/storm gesloten.  Aanleiding is het feit dat losgeslagen schepe op de kust varen.

In de tweede bouwfase werden 2 pieren gebouwd. Met als doel het tijdelijk kunnen aanleggen van wachtende schepen.
De start van de nieuwe haven was geen seconde te laat, want het is een drukte van belang bij de haven. 
Meer detail zichtbaar dan bij de voorgaande foto.
Bouwfase 3. De containerhaven wordt uitgebreid, met 2 extra kranen. en plaats waar spullen opgeslagen kunnen worden. Daarnaast is nu vast plek voor 6 schepen. Aan de buitenkant kan uitgebreid worden tot 3 extra schepen.
Boven in het midden is een gestrand zeeschip zichtbaar.
In deze bouwfase is er ook voor gebouwd aan een hogere muur aan de buitenkant van de pier. Naast aanleg plek en minimale golfbreking, moet de muur golven tot 6 meter hoog buiten kunnen houden.





Vertrekkende boot vanuit de containerhaven
Overzichtsfoto van de linker kant van de haven, met wachtende schepen, voor de bulkverwerking.

Overzichtsfoto na het voltooien van de derde bouwfase.

Bouwfase 4. De olie haven bestond uit 4 aanleg plaatsen. Daar is nu aan de buitenkant plek bijgekomen voor  2 extra schepen.

Foto genomen vanaf het punt waar de pier eindigt bij de stukgoederen haven.
Duidelijk zichtbaar de verhoogde buiten muur van de pier.

Overzicht van de activiteiten, aan de achterkant van de bulkhaven. Op de achtergrond is een gestrand schip zichtbaar
Dit schip is tijdens de afgelopen februari wind losgeslagen van de kade en op drift geraakt. De boot eindigt op het kleine strand, waar het ondertussen half onder het zand ligt. De gemeente, de haven en eigenaar van de boot vechten de aansprakelijkheid uit in de rechtzaal



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.